tiistai 28. elokuuta 2012

Maratontesti, soralenkki ja suolattomia pähkinöitä.

Testasin lauantaina maratonia varten syömisiä ja päivärytmiä. Heräsin kahdeksalta, söin pari leipää klo 8.30, lautasellisen puuroa klo 9.30 ja vielä jugurttia klo 10.30. Juoksemaan lähdin tasan kahdeltatoista kuten kisapäivänäkin.


Tassuttelin 18 kilometriä mäkistä metsäpolkua tasan kahteen tuntiin. Aikalailla samaa tahtia uskon pitäväni maratonillakin yllä. Yleensä juon lenkeillä aika vähän mutta nyt pyrin panostamaan tähän koska maratonilla ei saa tulla janon tunnetta missään vaiheessa. Lenkillä kuluikin tasan puoli litraa Hartsporttia. Mussutin myös neljä glukoosipastillia.

Mietin että pitäisi treenata myös kisan alustaa varten. En ole nimittäin osallistumassa isoon massatapahtumaan jotka kisataan melkein aina asfaltilla vaan pienehköön kylätapahtumaan jonka reitti etenee lähes pelkästään sorateillä. Treenaan paljon metsässä jonne on tehty kuntorata, sen pohja on maata ja soraa mutta se on vuosien varrella hioutunut ja kulunut niin tasaiseksi että kivet eivät juurikaan tunnu tai näy. Tänään kävinkin juoksemassa päällystämättömällä autotiellä, siis todennäköisesti hyvin samanlaisella perisuomalaisella soratiellä millä maraton juostaan.

En jaksanut mittailla reittiä kovin tarkkaan etukäteen, olen siellä aiemminkin juossut, ja äsken kun MapMyRunilla tarkistin niin reilu 9 kilometriä tuli täyteen. Tuntuikin aika lyhyeltä pätkältä. Hassua miten lenkit jotka aiemmin olivat pitkiksiä ovatkin nykyään liian lyhyitä? Soratie tuntui hyvältä eikä kisa ainakaan siihen varmaan kaadu. Pieni ongelma voi olla tien kaltevuus, ajoradan reunat ovat usein vähän kaltevia eikä nilkkani oikein tykkää niistä. Keskemmällä on yleensä tasaisempaa mutta keskellä ajorataa voi olla vähän turhan extremeä hölkötellä..

Kokeilin tänään myös ekaa kertaa suolapähkinöitä lenkkieväänä. Pettymys oli suuri kun heti ensimmäistä cashewia mutustellessani tajusin että suolaa on todella vähän, maistuivat ihan naturelleilta. Eipä niistä mitään hyötyä siis ollutkaan. Ehkä kokeilen toisen merkkisiä pähkinöitä tai lisään itse suolaa. Onkohan eri suolalaatujen imeytymisessä eroa? Merisuolaa, vuorisuolaa, ruususuolaa..?

Reilussa kahdessa viikossa en taida enää ehtiä testaamaan kovin montaa eri suolalajia tosi toimissa :)

2 kommenttia:

  1. Testilenkki vaikuttaa sulla menneen ihan täydellisesti, ja niin menee se varsinainen tapahtumakin. Haehan sieltä mukaan hyviä muistoja! :)

    Itse tein tuon suolan suhteen lopulta ehkä uusavuttomankin ratkaisun, ja ostin apteekista suolatabletteja. Purkissa lukee natriumkloridi 500mg. Nämä kai ainakin imeytyvät ihan hyvin, ehkä. Söin niitä 2 * 2kpl siellä täysmatkan juoksuosuudella, kun alkoi tuntua kramppeja. Ainakin ne sitten loppuivat. Ei ne kyllä paljon maksaneet, ja kun säilyvyys on vuoteen 2017, niin jos urheiluharrastus jatkuu, niin ei kaduta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tota pitääkin harkita, kiitti vinkistä!

      Poista