maanantai 12. elokuuta 2013

Suojatiet haltuun!

Koulut alkoivat tänään ainakin täällä päin Suomea ja ilmeisesti suuressa osassa muutakin maata. Samalla kun pikkunappulat lähtevät sankoin joukoin mukaan liikenteeseen tulee aina mietittyä suomalaista liikennekulttuuria. Suojatie on sen keskiössä ja tämän bloggauksen voisi kirjoittaa minä tahansa muunakin 364 päivänä.


Ensin pitää muistuttaa faktoista. Tieliikennelain 32. pykälä:

"Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Laissa ei siis lue näin:

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, jos ei ole kiire töihin, olet hyvällä tuulella tai haluat olla kohtelias"

Jostain syystä näin se kuitenkin käytännössä toteutuu.

Maailmaa nähneet kaverit ja tutut kertovat aina tarinoita siitä miten ulkomailla suojatie toimii. Ei tarvitse kuin mennä Ruotsiin ja tallailla parin metrin päähän suojatiestä niin autot pysähtyvät ja varmistavat oletko menossa yli.

Itse olen liikenteessä päivittäin sekä autolla että jalankulkijana. En nosta itseäni mitenkään jalustalle, ehdottomasti voisin huomioida vieläkin paremmin kävelijät. Tämäkin asia on kuitenkin kaksiteräinen miekka, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin nähdä joku suojatien reunassa, pysäyttää auto ja nähdä kuinka ihminen rupeaa kädellä heiluttamaan että "mene sinä vain". Juuri tuo elehtiminen on syynä siihen ettei autoilijat pidä kävelijöitä yhtään minään, ei ainakaan tasaveroisina liikenteessä. Kukaan autoilija kun ei käyttäydy noin tasa-arvoisessa risteyksessä tai rupea etuajo-oikeutettua tietä ajaessaan heiluttamaan kolmion takana odottavalle että mene sinä vain.

Jossain kohdassa syntyi toiminta- ja ajatusmalli että autoilijat ovat kiireisiä ihmisiä joilla on oikeus mennä ensin, kävelijät vain käppäilevät paikasta toiseen ja voivat venata siellä tien reunassa vaikka koko päivän. Ne, jotka jäävät suojatien reunaamaan seisomaan ja viittilöivät pysähtyneitä autoja jatkamaan, alleviivaavat tuota käsitystä.

Mikään ei ärsytä mua enempää kuin ihmisten ylimielisyys ja eriarvoinen kohtelu. Suojatiekäyttäytyminen, puolin ja toisin, on tästä vain yksi mutta tosi yleinen ja arkipäiväinen esimerkki.


Ihannemaailmassa kaikki kunnioittavat toisiaan ja yhteisistä pelisäännöistä pidetään kiinni ilman eripuraa. Tosiasiassa elämä tuntuu olevan jatkuvaa taistelua omasta elintilasta. Jos asut vähänkin isommassa kaupungissa ja liikut jalkaisin niin keskustassa on turha kuvitella pärjäävänsä anteeksipyydellen, joko menet tien yli ilman nöyristelyä ja olet valmis vaikka kumauttamaan peilin irti kyynerpäällä tai seisot tien reunassa tunnista toiseen. Ahdistavaa mutta näin se tuntuu olevan.


Tämä on yksi syy miksi en juuri koskaan juokse yleisillä teillä. Olisi aika ahdistavaa paitsi pysähtyä liikennevaloissa niin myös rytmittää juoksuaan odottamalla autoja. Juoksijakin on jalankulkija, ja täytyy myöntää että autoilijat ottavat juoksijat paremmin huomioon kuin tavalliset kävelijät. Jännä efekti. Saman voi huomata kun pyöräilee, jos on kypärä päässä niin autot antavat tietä (vaikka ei lain mukaan tarvitsisikaan) paljon paremmin kuin jos on liikkeellä ilman.

Meillä on täällä parissa liikenneympyrässä kyltti "Muistitko vilkuttaa?". Tuttu juoksijaporukka oli viime talvena lenkillä ja ylittivät ympyrän yhteydessä olevaa suojatietä. Keski-ikäinen, peräkärryä vetävä mies kyllä vilkutti, keskisormella.

Oisko aika ottaa suojatiet haltuun? Me jotka autoilemme, hiljennämme aikaisemmin ja annamme selvän signaalin että on turvallista ylittää suojatie. Ja me jotka kävelemme, menemme aina reippaasti suojatien yli kun joku pysäyttää. Jos haluamme venailla, siirrymme vaikka metrin kauemmas suojatiestä niin kukaan ei erehdy vahingossa pysäyttämään emmekä tee hallaa itsellemme ja kaikille jotka suojateitä käyttävät.

Ei kai joka paikkaan tarvitse laittaa liikennevaloja että kaikille on selvää miten tulee toimia? Eikö voisi ajatella että jos suojatien lähellä ei ole ketään, se tarkoittaa vihreää, jos joku seisoo lähellä suojatien reunaa se on keltainen ja jos joku aloittaa kävelemään sitä niin se on punainen.

"Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Surullista että tuo on lopulta aika koominen lainkappale. Onko joku joskus yrittänyt ylittää Mannerheimintiellä suojatietä ruuhka-aikaan? :D Tai mihin tahansa aikaan vaikka jossain Kisahallin kohdalla. Laki ei taida ihan toteutua!

10 kommenttia:

  1. Heh, itse taas olen tähän asti ollut sitä mieltä, että autoilijat eivät pysäytä suojatien kohdalla ikinä maalla, mutta kaupungissa kyllä. Ja ainoa kaupunkihan on siis Helsinki, muu Suomi on sitä maaseutua ;) Mutta totta kyllä, että jos meinaa lähteä suojatietä ylittämään jossain kiskiksen tienoilla niin varmasti kannattaa mennä suosiolla liikennevalojen kohdalta, siinä ajeteaan jo sen verran lujaa liikennevalojen välit. Silti väittäisin, että Helsingissä autoilijat kyllä antavat varsin hyvin tietä kävelijöille ja lenkkelijöille. Maalla autot tuntuvat kiihdyttävän suojatien lähestyessä. Asumiskokemusta on noin 1/2 ja 1/2 elämästä maalla ja kaupungissa(=Helsinki). Pyöräilyn taas Helsingissä tekevät vaaralliseksi erityisesti kävelijät ja toiset pyöräilijät. Autot antavat usein tietä silloinkin kun liikennesääntöjen mukaan ei tarvitsisi, mutta monet jalankulkijat tuntuvat luulevan että pyörätie on vain leveä jalkakäytävä... toisaalta monet pyöräilijät eivät noudata mitään liikennesääntöjä. Joka tapauksessa keskustassa sekä pyöräily että autoilu on hidasta, töksähtelevää, valoissa ym seisomista, mutta jalankulkeminen leppoisaa :)
    -Blogiton
    ps Onnittelut viikonlopun "pikamatka"juoksusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, ehkä pienemmillä paikkakunnillakaan ei sen kummemmin perusteta suojateistä mutta liikenne on sen verran vähäistä ettei sillä ole niin suurta merkitystä kuin teillä joissa on jatkuvasti pitkiä autoletkoja.

      Taksikuskit ovat siis poikkeus eli eivät anna tietä Helsingissä? Raskas ammattiliikenne, kuorma-autot ja rekat, tuntuvat välillä antavan paremmin tilaa suojatielle kulkuun kuin tavalliset henkilöautot. Erikoista.

      Kiitti onnitteluista! :)

      Poista
    2. Nimenomaan näin, taksikuskit tuntuvat ajavan usein melkoisia ylinopeuksia eivätkä jalankulkijoiden/suojateiden takia hidastele. Olen ollut huomaavinani myös saman, että muut ammattiautoilijat tosiaan antavat suojatielle tilaa paremmin ja yleensä hidastavat ihan kunnolla anyway suojatien lähestyessä. Kaikkialla Suomessa. Propsit rekkakuskeille!
      blogiton

      Poista
  2. *typo: 'Kisiksen' kohdalla en tosiaan lähtisi ihan silmät ummessa ylittämään manskua ilman vihreää valoa jalankulkijalle. Ja vielä pakko lisätä, että tietä antavista autoilijoista poikkeuksen tekevät taksikuskit.
    -Blogiton

    VastaaPoista
  3. Heh, oon kans huomannut ton saman efektin, että juoksijana mulle on kyllä yleensä ihan tosi kohteliaita autoilijat.. Mut sitten kävelijänä taikka pyöräilijänä se on vähän niin ja näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johtuisko se siitä että autoilijat tajuaa meidän juoksevan niin lujaa että jos törmäys tapahtuisi niin autosta ei jäisi mitään jäljelle!? ;)

      Poista
  4. Tää on niin totta! Etenkin tuo riittävän hitaalla nopeudella lähestyminen on ihan retuperällä monilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on. Ymmärrän kyllä että moni ei ihan oikeasti uskalla mennä suojatielle.

      Poista
  5. Tämä on aihe, joka saa minut välillä ihan raivoihini, kun asuinpaikkakunnallani tuntuu suurin osa autoilijoista olevan ihan pihalla liikennesäännöistä. Itse olen kerran pari vuotta sitten juoksulenkillä törmännyt autoon ylittäessäni suojatietä. Kyseessä oli ruuhka-aika, sadesää ja valoristeys, jossa "vanhoilla vihreillä" tullut autoilija ajoi eteeni suojatielle, jota siis ylitin omilla vihreillä. Vauhti oli hiljainen, joten mitään ei sattunut, mutta tapauksen jälkeen välttelin kyseistä risteystä parin kuukauden ajan.

    Yleensä sentään valoristeykset ovat turvallisempia, valottomilla suojateillä tuntuukin sitten lähinnä joltain GTA:lta, eli autot lähinnä kiihdyttävät suojatietä lähestyessään. Olen huomannut, että varsinkin ruuhka-aikaan saatan valita kävellessä pidemmän reitin, jos se ei sisällä näitä valottomia suojateitä. Itse yritän vähän "kouluttaa" näitä autoilijoita, eli en jää odottamaan tien pieleen, jos lähestyvä autoilija on niin kaukana, että pystyy pysähtymään, mutta silloinkin tulee välillä tilanteita, joissa autoilija ilmeisesti haluaa minusta keulakoristeen eikä höllää ollenkaan kaasulta. On tosi kurjaa, kun niinkin jokapäiväisessä tapahtumassa kuin kadun ylittämisessä pitää pelätä henkensä puolesta päivittäin...

    Tuo mitä kirjoitit "Jos asut vähänkin isommassa kaupungissa ja liikut jalkaisin niin keskustassa on turha kuvitella pärjäävänsä anteeksipyydellen, joko menet tien yli ilman nöyristelyä ja olet valmis vaikka kumauttamaan peilin irti kyynerpäällä tai seisot tien reunassa tunnista toiseen." on niin totta, ja aiheuttaa tosiaan ahdistusta! Tosi hyvä, että otit tämän asian esille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En viitsinyt kirjoittaa tuosta autoilijoiden kouluttamisesta vaikka aihe on tuttu koska väärin ymmärtämisen riski on suuri. Tarkoitus kun ei ole hypätä pimeässä ilman heijastinta yllättäen kenenkään eteen vaan mennä reippaasti suojatielle kun tosipaikan tullen tietää että joko itse ehtii väistää jos autoilija ei piittaa säännöistä.

      Ikävä juttu että Suomessa pitää haastaa itsensä ja autot jonkinlaiseen kaksintaisteluun että saa kulkea niin kuin lain mukaan pitäisi.

      Poista