torstai 27. joulukuuta 2012

Takaisin treenin pariin!

Joulun piti aiheuttaa treenamisiin parin päivän tauko mutta se venähtikin kokonaiseksi viikoksi. Työkiireet, jouluaskareet ja lopulta pieni flunssanpoikanen vaikeuttivat niin paljon treenaamista että päätin suosiolla pitää kunnon tauon ja palata asiaan kun homma onnistuu helpommin. Vihdoin eilen tapaninpäivänä suuntasin metsään ja tassuttelin rennon 6 kilometrin lenkin. Aika moni muukin oli todennut tapaninpäivän hyväksi liikunta-ajankohdaksi, metsä oli täynnä kävelijöitä, juoksijoita ja hiihtäjiä viileästä lämpötilasta (-13C) ja lumipyrystä huolimatta.


Vastaus on siis ei - en saanut tuhatta kilometriä täyteen jouluksi kuten suunnittelin. Kasassa on nyt 989 kilometriä mutta onneksi kuluvaa vuotta on vielä jäljellä.

Tänään kävin salilla tekemässä yläkropan treeniä, useat rinta-olkapää-akselia rasittavat liikkeet saivat kyllä kyseiset lihakset todella väsyksiin. Lihasten voimakestävydessä tuo pieni tauko näkyikin ehkä eniten. Vaikka treeni tuntuikin raskaalta niin oli mahtava huomata että syksyllä kipeytynyt ranne alkaa olla jo aika hyvässä kunnossa. Ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen pystyin tekemään alkulämmittelyni normaalisti pyöritellen keppiä, aika pitkään olen joutunut tekemään vajaita liikeratoja koska ranne on tuntunut aralta ja kipeältä ääriasennoissa. Tuosta innostuneena tein muutamia sarjoja ranteita vahvistavia liikkeitä, joissa käsivarteni lepäsivät penkkiä vasten ja vain ranteita liikuttamalla tein pientä ylös-alas-liikettä tangolla. Kyllä tämä tästä alkaa kulkemaan!


Salilla oli viikko sitten todella hiljaista, tänään oli jo vähän enemmän väkeä mutta todellinen massojen vaellus alkaa varmaan vasta ensi viikolla. Onneksi oma salini on todella iso, varsinaisia kuntosalitiloja on käytännössä viidessä eri tilassa: yhdessä on nyrkkeilysäkki ja vanhoja mutta ajattoman laadukkaita Davidin ja Technogymin omaa kehoa vastuksena käyttäviä laitteita, yksi huone on varattu levytangoille kyykky- ja penkkipaikkoineen sekä kahvakuulille ja muille vapaille painoille, yksi jättimäinen sali sisältää kymmeniä painopakka-laitteita, cardio-laitteita ja käsipainoja ja tähän päälle on vielä erilliset kiertoharjoittelu- ja crosstraining-salit. Jonottelua ei siis juurikaan tapahdu vaikka olisi paikalla illan ruuhkaisimpina tunteinakin.

Täällä on muuten talven ensimmäiset suojakelit. Uskomatonta että vasta joulukuun lopussa lämpötila on ensimmäistä kertaa nollan tienoilla ja hyvä niin. Vaikka onkin kiva pyöritellä lumipalloja ja rakentaa lumiukkoja niin ulkoilijalle tämä tietää pelkkää huonoa. Kun lumen pinta lähtee sulamaan, puista ja rakennuksista lumi putoaa kaduille vetenä ja ilma alkaakin pakastaa, tietää että kaikkialla on vaarallisen liukasta. Onneksi eniten käyttämiäni juoksupolkuja hoidetaan aktiivisesti läpi talven ja ne ovat hyvin hiekoitettuja, suurin vaara piileekin työmatkoilla ja kauppojen parkkipaikoilla kun liikkuu varomattomammin kuin lenkillä. Toivottavasti tästäkin talvesta selvitään ilman pahoja liukastumisia.

2 kommenttia:

  1. En enää muista minkä kautta tänne eksyin, mutta blogisi ajatukset liikunnasta tuntuvat menevän lähes täysin yksiin omieni kanssa. Ehdottomasti jään seurailemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, tervetuloa lueskelemaan :)

      Poista